Teimme näppärän listan onnistuneiden promojen järjestämiseen PromoExpo 2018 messuja varten.Tämä listikkeli on julkaistu alun perin PromoExpo 2018 -sivuilla.
1) Kaikki lähtee tavoitteen asetannastaJotta promootion onnistumista voidaan arvioida, pitää asettaa konkreettiset tavoitteet, mitä tilaisuudella halutaan saavuttaa. Onko se tietty määrä asiakaskontakteja, jaettuja give away -tuotteita tai vastattuja kyselylomakkeita? Onko voimassa jokin erikoistarjous, jonka voi lunastaa vain promosta saadulla koodilla? Onko tavoitteena tietty määrä asiakkaiden tekemiä julkisia somepäivityksiä promootion virallisella #hashtagilla? Tai onko tavoitteena vaikkapa tietty määrä uusia seuraajia yrityksen somekanaviin? Asetetut tavoitteet määrittelevät sitä, millaista promotilaisuutta lähdetään rakentamaan.2) Aseta itsesi asiakkaasi kenkiin – Mitä Hän haluaisi promotilaisuudessasi tehdä ja kokea?Kohderyhmän määrittely on toinen asia, joka helpottaa promotilaisuuden suunnittelua ja toteutusta. Erilaisille kohderyhmille toimivat luonnollisesti erilaiset lähestymistavat ja he ovat kiinnostuneita eri asioista, omaa asiakastuntemusta kannattaa rohkeasti hyödyntää mietittäessä promon käytännön toteutusta. Mutta kannattaa uskaltaa myös kokeilla uusia juttuja, vaikka ei olisi aikaisempaa dataa lähestymistavan tehokkuudesta. Jos aina menee sieltä, mistä aita on matalin ja seilaa turvallisilla vesillä, ei koskaan kunnolla erotu kilpailusta! Miettiessäsi asiakkaidesi mieltymyksiä ja toiveita, aseta siis itsesi kohderyhmäsi kokeilunhaluisen divisioonan saappaisiin ja mieti, mitä he voisivat haluta. Tällainen promo on ennakkoluulottomampi, kiinnostavampi ja mieleenpainuvampi kuin perinteinen flyerien ja kahvin jakotilaisuus (eikä se estä silti jakamasta myös niitä flyereita ja kahvia 😉).3) Luota ammattilaisen näkemykseen, kokemukseen ja näppituntumaanEläkeläisille ei kannata järjestää Pokémon Go Lure Partya eikä nuorille virkkauspajaa – vai kannattaako? Joskus oikeat ratkaisut voivat olla ensisilmäyksellä helposti tyrmättävissä. Joskus taas omalla tiimillä brainstormatessa saattaa karata mopo käsistä. Ellet ole promomaisteri, kannattaa aika ajoin ottaa luuri kauniiseen käteen ja yhdistää voimat ammattipromoajien kanssa 😉On aika luonnollista, että päivittäin tällaisten asioiden kanssa pyörivillä tyypeillä löytyy tuoretta tietoa trendeistä promoalalla, uudenlaisia ideoita ja rautaista ammattitaitoa, mikä tekee tilaisuuksien toteuttamisesta sinulle vaivatonta, turvallista ja tuloksellista. Tuu vaikka meidän kanssa juttelemaan PromoExpossa, sijaitsemme osastolla 1F39 – ihan päälavaa vastapäätä! Meiltä saattaa hyvinkin löytyä ratkaisu juuri sinun promotarpeisiisi.4) Ole se rokkistara, joka tiedät olevasi!Promoissa, kuten muussakin markkinoinnissa, on pitkälti kyse heittäytymiskyvystä. Uskalla laittaa itsesi likoon ja toteuttaa se hieman ehkä pähkähullultakin tuntuva idea kelluvasta lettukahvilasta, sillä nykypäivänä mieleen jääminen ja positiivisella tavalla huomion herättäminen ovat keskeisessä osassa onnistuneen promon toteutuksessa.Erityisesti jos työskentelet itse avainasemassa työpaikallasi ja olet muutenkin esillä yrityksen toiminnassa, on entistä tärkeämpää osata myös chillata ja pistää sopivalla tavalla lekkeriksi. Mikä olisikaan siistimpää kuin ilmakitaraa rokkaava toimitusjohtaja? Nykyajan ihminen voi olla sekä hauska että vakavasti otettava, anna siis palaa!Ja jos päädyt jättämään promosi ammattilaisten käsiin, anna promotiimin loistaa ja uskalla erottautua kilpailijamassasta omintakeisilla, yrityksesi näköisillä ratkaisuilla ja hauskoilla, yllättävillä valinnoilla. Se, että jää mieleen, on promojen pohjimmainen tarkoitus ja se, että jää vielä positiivisella tavalla mieleen, on kirsikka kakun päällä! Erottautuvat promot rakentavat asiakkaan lämmintä suhdetta brändiisi, lisäävät asiakasuskollisuutta sekä houkuttelevat yhä uusia asiakkaita brändisi pariin.5) Laajenna promosi tavoittavuutta sosiaaliseen mediaanPostaamalla tilaisuutesi aikana innostavia ja tilaisuutta mainostavia postauksia eri somekanaviin, pystyt laajentamaan tilaisuutesi tavoittavuutta fyysisen sijaintisi ulkopuolelle. Tavoitat myös ne potentiaaliset asiakkaat, jotka eivät tiedä tilaisuudestasi, mutta jotka postaustesi perusteella vaeltavat paikalle kuin sopulilaumat 😉 Tapahtuman elinkaaren ja tavoittavuuden laajentaminen ovat tämän päivän merkittäviä mietinnän paikkoja, sillä promot ovat kuitenkin isoja kustannuksia yrityksille ja niistä halutaan saada mahdollisimman paljon irti.Ottamalla somen mukaan kuvioihin promootion vaikutusaika myös pitenee, sillä postaukset jäävät elämään vielä viimeisten flyereiden jo lennettyä tuulessa ajasta iäisyyteen. Somen mukaan ottaminen on siis kannattava investointi, sillä se tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita, pidentää markkinointiviestin elinaikaa ja tuo investoinnillesi lisää vastinetta.Näillä vinkeillä saat varmasti pöhinää promoihisi ja boostia brändillesi, jos et usko niin kokeile itse 😊
Nämä vinkit tarjosi Doris Tuohimaa, Creative Queen. Doris on tapahtuma- ja promotuotannon rautainen ammattilainen. Hän on myös mm. European Sales Competition 2014 hopeamitalisti ja Haaga-Helian myyntityön alumni. Doris on PuskaPromotionin perustaja ja nykyinen hallituksen puheenjohtaja. Lisäksi hän vuonna 2015 syntyneen tehotytön äiti ja itsekin oikea tehopakkaus, mukana niin monessa jutussa, että heikompia hengästyttää LinkedIn, Doris Tuohimaa