Jo yli 25 000 kävijää tavoittanut Lasten Festarit järjestettiin poikkeuksellisena vuonna 2020 yleisölle maksuttomana osallistavana virtuaalifestarina Lasten Festareiden nettisivuilla.
Vuoden 2020 Lasten Festarit -tapahtuma oli järjestyksessään 14. ja ensimmäistä kertaa saavutettavissa virtuaalisesti. Kuluvan vuoden poikkeustila ja koronan uhka korostivat tapahtuman yhtä keskeistä arvoa – vastuullisuutta, jonka vuoksi teimme vaikean päätöksen tapahtuman siirtämisestä nettiin. Lukuisien yhteistyökumppaneidemme avulla onnistuimme tuomaan hienon osallistavan toteutuksen suoraan
Lasten Festareiden ideana on aina ollut tarjota lapsille ja lapsiperheille ilmainen ja tasa-arvoisesti saatavilla oleva elämys ja se elämys oli tavoitteenamme myös virtuaalitoteutuksessa.
Lasten Festareiden virtuaalitapahtuma oli aktivoiva ja täynnä hauskoja juttuja ja yhdessä tekemistä, yleisön osallistuminen oli tärkeässä osassa tapahtumaa aivan kuten puistofestareillakin. Tapahtuman ajaksi Lasten Festareiden nettisivut muuntautuvat hauskaksi virtuaaliseikkailualustaksi.
Sivuille toteutettiin mm. interaktiivinen Thinglink-virtuaalikartta, jonka avulla pääsi tutustumaan tapahtuman kumppaneihin, tekemään erilaisia aktiviteetteja ja seuraamaan tapahtuman livestriimilähetyksiä. Kartta oli käyttäjäystävällinen ja visuaalisesti hienosti toteutettu. Sivujen kommenttiosio mahdollisti vuorovaikutuksen yleisön ja tapahtumaväen välillä ja antoi lapsille mahdollisuuden osallistua ohjelmaan myös virtuaalimaailmassa. Lisäksi Lasten Festareiden sosiaalisen median kanavissa tapahtui monenlaista koko tapahtumapäivän ajan.
Vuoden 2020 Lasten Festareiden teemana oli rakentaminen ja käsillä tekeminen. Halusimme luoda virtuaalitapahtumastakin aktivoivan tekemisen täytteisen kokemuksen. Tapahtuman runkona toimi 2 samanaikaisesti lähetettyä livestriimiä. Virtuaalitapahtuman pääesiintyjät Muumit, Mimi ja Kuku sekä Kengurumeininki osasivat kokeneina ammattilaisina ihailtavasti osallistaa katsojat kotisohvilta mukaan päivän esityksiin. Käsillä tekemisen ja rakentamisen teema näkyi päivän puuhissa, kuten perinneleikeissä ja puuhatehtävissä, ihan kuin aidossa puistotapahtumassakin olisi ollut.
Huijaussivustojen, huijauslinkkien ja spämmin torjumisen avainasemassa oli koulutettu moderaattoritiimi
Tapahtuma toteutettiin pääosin virtuaalisesti, mutta tapahtumastudiolle kutsuttiin myös muutamia lapsia paikalle esiintymään ja nauttimaan tunnelmasta. Livestriimit lähetettiin kahtena samanaikaisena lähetyksenä kahdelta eri lavalta. Open Stage -lavalle oli mahdollista tulla livenä esiintymään, lähettää etukäteen oman esitysvideonsa tai soittaa tapahtumapäivänä suoraan studioon. Myös Festareiden perinteiset suositut arpajaiset tuotiin mukaan ohjelmaan ja jaossa oli useita kymmeniä tapahtuman kumppaneiden lahjoittamia palkintoja arvonnan osallistujille. Terveisiä tapahtumaan lähetettiin paljon maakunnista eri puolelta Suomea, etenkin Lapista ja myös ulkomailta muun muassa Hollannista.
Livestriimitapahtumalla on omanlaisiaan haasteita, joista yksi on kyberhyökkäykset erilaisten huijaussivustojen ja -kommenttien muodossa. Tähän varauduttiin erilaisin keinoin ja PuskaPromotionilla oli tapahtumassa 4 hengen moderaattoritiimi, jonka työssä isossa osassa oli näiden hyökkäysten torjuminen. Harmiksemme jouduimme sekä Fb-sivumme ja -tapahtumamme kopioinnin kohteeksi että tapahtuman aikana Facebook-sivuillemme suuntautuneen huijauslinkkivyöryn kohteeksi. Mutta onneksi asiantunteva tiimimme torjui kaikki hyökkäykset ninjojen lailla!
Tapahtuman yksi päätavoitteista on vähentää lapsiperheiden eriarvoisuutta mahdollistamalla kulttuurielämyksiä kaikille ja virtuaalitoteutus toi tässäkin näkökulmassa saavutettavuuden uudelle tasolle. Ensimmäistä kertaa osallistuminen oli mahdollista mistä päin tahansa, niin Suomesta käsin kuin ulkomailtakin. Tapahtuman maksuttomuus ja avoimuus olivat keskeisessä osassa suurta suosiota.
PuskaPromotion oli vastuussa myös Lasten Festarit -tapahtuman markkinoinnista. Ennakkomarkkinointia toteutettiin laaja-alaisesti mm. somessa, radiossa, bannerimainontana sekä mediatiedotteita ja uutiskirjeitä lähettämällä. Virtuaalitapahtuman mainosjulisteiden jako tehtiin yhteistyössä Plan Internationalin kanssa tarjoamalla maahanmuuttajataustaisille nuorille kesätöitä julisteita jakaen. Julisteita jaettiinkin huikeat 1000 kpl!
Osallistujapalautteen keskiarvo oli huikea 4,3 /5
Virtuaalitapahtuman kävijämääriä mitattiin striimiseuraajien määristä ja nettisivukävijöiden määristä. Eri lähteistä yhteenlaskettu tavoittavuus oli jopa 12 000 käyntikertaa. Kun huomioidaan kohdeyleisömme olevan pikkulapsiperheitä, on todennäköistä, että katsojamäärät olivat vielä tätäkin isompia - saman päätelaitteen takaa löytyi todennäköisesti vähintään vanhempi ja lapsi, usein isompikin perhe.
Lue lisää Lasten Festarit -virtuaalitapahtuman toteutuksesta blogistamme.