lapsenmaailma2

Pöhinää markkinointiin! – Adoniksia konepellillä

Mimosa Sukanen, PuskaPromotionin toimitusjohtaja

Mimosa Sukanen, PuskaPromotionin toimitusjohtaja

 

Pöhinä. Se on hyvänlaista säpinää brändin ympärillä, joka voi olla mitä mielenkiintoisimmin toteutettu. Nykyään kaikki haluavat erottua ja saada yrityksensä, tuotteensa tai palvelunsa ympärille sitä paljon puhutta pöhinää – hypeä, buzzia, WOMia – millä nimellä sitä halutaankaan kutsua. Tehokas tapa tämän luomiseen on tehdä suora henkilökohtainen vaikutus ihmisiin. Ja erinomainen keino tähän on promootio.

 


 

 

Pieni maistiainen kaupungilla, tuote-esittely messuilla, palvelun markkinointi yksityistilaisuudessa – kaikki tämä on promootiota. Nykyään yritykset kilpailevat yhä enemmän keskenään näkyvyydestä ja asiakkaiden huomiosta, joten kenelläkään ei ole varaa olla passiivinen. Pöhinän luominen promootion avulla on yksi markkinoinnin muoto, joka tukee yrityksesi myyntiä ja muuta viestintää. Sen on tarkoitus kiinnittää huomio, yllättää, herättää, vahvistaa brändimielikuvaa ja saada asiakas hyvälle tuulelle. Miten nyt uutuus herkkujäätelöä voisi olla maistamatta helteisenä kesäpäivänä?

 

Hypeä, kiinnostusta ja pöhinää tarvitaan niin B2C- kuin B2B-markkinoilla, sillä yrityksesi näkee ja kokee ihminen, ei tunteeton yritys. Samasta syystä promootion tulos paranee, kun sitä on toteuttamassa positiivisen ja reippaan palveluasenteen omaava henkilökunta. Promoottori tai tuote-esittelijä on yrityksesi kasvot, joka vakuuttaa asiakkaan palvelusi laadusta. Eri tilaisuuksiin tarvitaan myös hyvin erityyppisiä promoottoreita. Promootiohenkilökunnan valintaan vaikuttaa kaksi asiaa: ammatillinen kokemus ja ulkonäkö. Promootiot luonnetaan usein “söpöt tytöt jakamassa flyereita”-tempaukseksi, mutta todellisuus on (myös) paljon muuta. Ammatillinen kokemus voi liittyä koulutukseen, harrastuneisuuteen, matkailukiinnostukseen tai useiden alojen tuntemukseen. Ulkonäöllä taas tarkoitan esittelijän pukeutumista, karismaa ja ulkoista olemusta, johon myös luonne vaikuttaa. Sporttinen ja rento mies voi olla oiva valinta, jos halutaan esitellä naisille suunnattua kunto-laitetta, mutta moottoripyörämessuilla paidaton adonis kuumalla konepellillä voisi aiheuttaa haloon (ellei se ole sitten tarkoitus!). Jos taas uudeksi hittituotteeksi ollaan rakentamassa ranskalaisia ankankoipia, niin pitäähän sitä olla lanseeraamassa enemmän tai vähemmän ranskaa puhuva Master Chef. Kaikki lähtee siis tavoitteista ja yrityksesi kohderyhmän määrittelemisestä. Mitä vaan saa, kun keksii kysyä!

 

Prosesseja ja toimintatapoja voi aina tehostaa kustannusmielessä, mutta henkilökohtaisesta kontaktista on aina pidettävä kiinni. Itse koen rasittavimmaksi puhelinpalvelut, jossa vastaa robotti. Tunnen itseni ihan idiootiksi, kun robotti vastaa monotonisella äänellä, että ”voitko toistaa” tai ”valitse 99, jos asiasi koskee tilausta, valitse 100, jos asiasi koskee muita asioita valitse 101” ja niin edelleen. Asia olisi varmasti nopeammin hoidettu, jos Maija olisi vastannut henkilökohtaisesti minulle. Ständillä taas messuosastoon saa laittaa aika paljon paukkuja, jotta se yksinään houkuttelisi ohikulkijoita. Myös paljon hiljaista tietoa, jota laitteet eivät voi rekisteröidä voi mennä ohi. Tekniikan kehittyminen luo etuja, mutta myös mustia sadepilviä asiakkaan pään päälle.

 

 

Ständipromootioista

Yritysten messuständiosaamisesta voisi kirjoittaa romaanin, mutta tiivistän asiani pariin kappaleeseen. Promootiopalveluiden ammattilaisena täytyy sanoa, että yleinen taso on surkea. Ulosanti on kaikki kaikessa ja sillä on mielettömästi vaikutusta! Jos promootio- ja ständitoiminta on yrityksellesi uutta, niin suosittelen ulkoistamaan sen tai osallistumaan Pöhinä-koulutukseen, jossa oppii henkilökohtaisen promootion stepit yhdestä kymppiin. Aina ei ole resursseja panostaa jokaiseen edustustapahtumaan ajallisesti tai oikeita henkilöitä ei vain ole esittelemään yritystäsi. Messuemännät, promoottorit ja juontajat ovat koulutettuja osaajia, jotka hallitsevat tuotteen kuin tuotteen kokemuksen ja perusteellisen koulutuksen takia. Itse voit keskittyä omiin tehtäviisi ja vain odottaa yhteenvetoa tuloksista ilman sen kummempaa huhkimista.

 

Nykyään myös liidien ja palautteen kerääminen on helppoa, kun apuna käytetään tablettia tai ständinäyttöä, johon tiedot tallentuvat sähköisesti. Tämä ensinnäkin nopeuttaa tiedon analysointia ja helpottaa erilaisten raporttien laatimisen. Näin voi vaivattomasti verrata tuloksia eri promootioiden kesken, joka tukee yrityksesi muita markkinointi- ja kampanjatavoitteita.

 

Promootion voi järjestää missä vain, tärkeintä on tavoittaa kohderyhmäsi juuri siellä, missä asiakkaasi liikkuvat. Mitä yllättävämpi asiayhteys, niin sen parempi. Pöhinää aikaansaavan promootion luomiseen tarvitaan aikaa suunnitteluun, tiedon miksi tehdään ja kelle, tilavaraus ja mahdollisten lupien järjestäminen promootion toteuttavan henkilökunnan ohella. Hypeä ja pöhinää ei kehitetä myöskään tyhjin käsin, eli tilaisuuteen sopivaa markkinointimateriaalia on oltava, oli se sitten jokin give away -tuote, flyeri tai maistiainen. Tähänkin ammattilainen voi antaa omat vinkkinsä, mitä se voisi olla ja toteuttaa sen samalla. Kuten edustavien promoottoreiden, niin tulee myös ständiosaston olla houkutteleva ja näyttävä. Ständiä voi somistaa esimerkiksi roll upeilla, banderollilla, tv-näytöllä, musiikilla, makeisilla ja valoilla, kunhan vain saadaan toivottu ”vau” –efekti.

 

Yleisin virhe messupromootiossa on tyhjä ja kalsea koppi ilman aktiviteettia. Pahimmillaan yrityksen esittelijät istuvat pöytänsä takana, räpläävät kännykkää tai eivät puhu mitään ohikulkijoille. Jokainen tavoittamaton ohikulkija on ns. “lost opportunity”, jos heitä ei edes yritetä saada ständille. Oli toimiala mikä tahansa, niin luovuutta voi käyttää kokonaisuuden luomisessa eivätkä hullutkaan ideat ole pahasta. Päinvastoin, raikas, värikäs ja helposti lähestyttävä ständi herättää kiinnostusta ja sen aktiivinen henkilökunta linkittää asiakkaasi yrityksesi kanssa.

 

Blogissamme tulen esittelemään promootion tehokeinoja ja missä yhteydessä esimerkiksi tuote-esittely, messupromootio, flash mob, yksityisesittely tai guerilla marketing toimii parhaiten.

 

Aurinkoista viikon jatkua, pysytään kuulolla!