zaki

Onko sivusi seuraamisen arvoinen? 6 vinkkiä parempaan sisältöön

Kirjoittanut: Zaki Azedani. Hän on jatkuvaan itsensä kehittämiseen uskova sisällöntuottaja ja luova sosiaalisen median ammattilainen sekä PuskaPromotionin jäsen.

 

Oletko koskaan miettinyt, minkä takia ihmiset seuraavat yrityssivuasi sosiaalisessa mediassa?

Facebookissa osoitetaan usein tukea eri tahoille tykkäämällä heidän sivusta. Erityisesti tämä pätee artisteihin ja urheiluseuroihin. On myös olemassa brändejä, joiden sivusta tykkääminen vahvistaa yksilön minäkuvaa. Tässä yksinkertaistettu esimerkki:

 

”Vans on katu-uskottava brändi, joten tykkäämällä heidän Facebook-sivuista minäkin olen hiukan katu-uskottavampi.”

Näiden seikkojen varassa ei kuitenkaan kannata odottaa uusia seuraajia, vaan sosiaalisen median strategiaan tulee kirjata selkeästi, mitkä ovat ne syyt joiden takia sekä nykyiset että tulevat asiakkaat haluaisivat saada säännöllisesti sivuillasi julkaistavaa sisältöä?

 

Tähän olen listannut muutaman seikan, jotka antavat syyn seurata sivuasi sosiaalisessa mediassa:

 


 

  1. Jaa hyödyllisiä vinkkejä

 

Tuota sisältöä joka helpottaa asiakkaasi elämää. Jos sinulla on monimutkainen tuote, niin opasta videoilla tai blogikirjoituksilla, miten tuotteestasi saa mahdollisimman paljon irti. Esimerkkinä elintarvikkeita myyvien yritysten some-profiilit, jotka julkaisevat tasaisin väliajoin reseptejä, jossa heidän tuotteensa toimii raaka-aineena. Toisena esimerkkinä voisin mainita lentoyhtiön, joka tekee vinkkejä sisältäviä videoita, joissa näytettään miten tehdä lentokoneella matkustamisesta mahdollisimman mukavaa ja vaivatonta.

  • Action Step: selvitä mitkä on asiakkaasi suurimmat haasteet ja julkaise niihin ratkaisuja säännöllisesti.

 

2. Pyri luomaan yhteisö

 

Harvat yritykset ovat onnistuneet luomaan omille sivuilleen yhteisöä. Yhteisöllä tarkoitan uskollisia asiakkaita, jotka säännöllisesti kommentoivat sekä yrityksen julkaisemaa sisältöä että vastaavat muiden asiakkaiden kysymyksiin ja kommentteihin muodostaen näin sivulle lyhyitä keskusteluja. Parhaassa tapauksessa yrityksellä on niin aktiivisia ja uskollisia seuraajia, että he auttavat pulassa olevia asiakkaita oma-aloitteisesti ja tarpeen tullessa puolustavat yritystä negatiivisilta kommenteilta. Yhteisön luominen on erittäin vaativaa ja aikaa vievää, mutta onnistuessaan se palkitsee moninkertaisesti sekä asiakkaita että yritystä.

  • Action Step: kannusta kommentoimaan, tykkää kommenteista ja osallistu keskusteluun.

3. Anna asiakaspalvelua

 

Sosiaalinen media on oiva kanava asiakassuhteista huolehtimiseen asiakaspalvelun avulla. Seuraan todennäköisemmin sivua, joka on auttanut minua pulassa kuin sellaista sivua, joka ei millään tavalla reagoi ihmisten kommentteihin, kysymyksiin tai palautteeseen. Some-asiakaspalvelussa on myös se hyvä puoli, että kun antaa vastauksen yhden henkilön kysymykseen, on saattanut samalla auttaa monia muita saman ongelman kanssa painivia.

  • Action Step: varmista, että kaikkiin kysymyksiin vastataan mahdollisimman selkeästi ja kattavasti.

4. Järjestä arvontoja ja kerro tarjouksista

 

Jos voi voittaa palkintoja tai säästää rahaa, niin se jo pelkästään riittää monelle syyksi seurata sivua sosiaalisessa mediassa. Arvontojen ja kilpailujen järjestäminen säännöllisesti on mainio tapa sitouttaa ihmisiä seuraajiksi, eiväthän he halua missata seuraavaa arvontaa tai kilpailua, josta voi voittaa huikeita palkintoja. Asiakkaat arvostavat myös sitä, että sivuiltasi selviää yrityksesi kulloinkin voimassaolevat tarjoukset

  • Action Step: järjestä säännöllisesti kilpailuja ja muista mainita tuotteesi olevan tarjouksessa.

5. Anna seuraajiesi olla ensimmäisiä kuulijoita

 

Yksi syy, minkä takia seuraan eri tahoja sosiaalisessa mediassa on halu kuulla asiat ensimmäisenä. Kun seuraan yrityksen tai yhtyeen sivua, oletan, että olen ensimmäinen joka kuulee uudesta tuotteesta tai biisistä. Hyvällä tuurilla saan nähdä lyhyen klipin ensi viikolla julkaistavasta musiikkivideosta tai pääsen tulevaisuudessa julkaistavan tuotteen testaajaksi. Sivujen ylläpitäjien tulisi nähdä seuraajat sisäpiirinä, jotka tuntevat olevansa eksklusiivisesti oikeutettuja tietämään asioista ennen muuta maailmaa.

  • Action Step: kun olet julkaisemassa jotain uutta, kerro siitä ensimmäisenä seuraajillesi.

6. Tiedota ajankohtaisista asioista

 

Olet mukana tapahtumassa tai järjestät oman tapahtuman. Seuraajasi haluavat tietää siitä (ensimmäisenä). Myös muita ajankohtaisia asioista olisi hyvä nostaa esille, kuten:

  • Suosikkipizzeria ilmoittaa, että ovat kiinni kesäkuun ja minä nostan heille hattu siitä, etten raahautunut sinne turhaan.
  • Lähikaupasta saa nyt kotimaisia marjoja, joten teen seuraavat ostokseni siellä.
  • Seuraamani bändi ilmoittaa, että he ovat tulossa esiintymään kotikaupunkiin, ostan liput ennen kuin ne myydään loppuun.
  • Action Step: Tee kalenteri, johon merkitty ajankohtaiset jutut ja huomioi se suunnitellessasi tulevia some-julkaisuja.

 

Haluan päättää tämän kirjoituksen kysymykseen: ”Minkä takia sinä seuraat tiettyjä sivuja sosiaalisessa mediassa?”

Tags: