loft show brandays

Loft Show: Brändäyksen tiellä – vinkkejä itsensä brändäämiseen

Nykyajan yritysmaailman kasvavassa kilpailussa miettii helposti, miten juuri minä erottuisin joukosta ja millä tavoin juuri se oma tuote tai palvelu on paras, jotta asiakkaan kannattaa ostaa. Millä siis tuotetaan asiakkaalle arvoa ja sitä mitä asiakas sillä hetkellä haluaa ja samalla tehdään itsestä tunnettu brändi.

 

Nämä asiat keskusteluttivat 9.4.2015 järjestetyssä LOFT SHOWssa. Panelisteina olivat tällä kertaa Pia Hautamäki, myynnin opettaja Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta, toimitusjohtaja ja brändiammattilainen Lisa Sounio-Ahtisaari, videobloggari Soikku eli Sonja Hämäläinen ja Varustelekan perustaja Valtteri Lindholm. Aiheena paneelissa oli ”Miten myyn omaa osaamista digitaalisessa maailmassa?”

 


 

 

Hautamäki mainitsi heti alkuesittelyjen aikana, että myynti muuttuu ja asioita tulisi tehdä eri tavalla ja värikkäämmin kuin aikaisemmin. Ja samalla pitäisi pohtia, mikä sitten on se oma juttu ja millä tavoin sen voisi saada selville. Tai mikä saa oivaltamaan, että tästä voisikin tulla jotain. ”Ihminen kokee koko ajan, että hän jää yksin, se on mieletön voimavara yrittämiseen ryhtymisessä”- kertoi Lisa Sounio-Ahtisaari. Asioita voi siis nähdä monesta näkökulmasta, pikaisesti ajateltuna negatiivinen asia voikin olla perusta, josta ponnistaa.

Yrittäjän tulisi miettiä ensin, mitä haluaa myydä ja kenelle eli kuka on asiakas. Tämän jälkeen on hyvä miettiä, mikä on se asia, joka tuottaa asiakkaalle arvoa. Onko se jokin fiilis tai tunteisiin liittyvä asia vai ihan normaali päivittäinen asia. Vai ostetaanko sitä sen vuoksi, että se on juuri sillä hetkellä hienoa ja muodikasta. ”Mikä on asiakkaalle hyödyllistä, arvokasta ja kiinnostavaa. Tunne itsesi, asiakkaasi ja työnantajasi”, Lisa Sounio-Ahtisaari linjasi. On siis tunnettava missä menee raja ja mitä kannattaa tehdä ilman, että joku ottaa siitä itseensä. Jossain vaiheessa täytyy kuitenkin lähteä etsimään sitä omaa juttua.

 

 

Paneelissa puhuttiin myös epäonnistumisista ja siitä, että onkin lähtenyt yhtäkkiä tekemään jotain muuta kuin mikä on itselle aitoa. Uuden kokeilu saattaa siis aiheuttaa myös vihaa ja laittaa miettimään, että kannattaako lähteä kokeilemaan liikaa vai pysytteleekö tutussa brändissä ja on omasta mielestään aito. ”Ei niitä virheitä sillain tuu, jos on rehellinen itselleen vaan riippuu mistä roikkuu ja niin edelleen eikä ikinä voi kaikkia miellyttääkkään” – Valtteri Lindholm. Eli kun pyytää joltain anteeksi, voi samalla kääntää selkänsä toiselle.

Myykö kuitenkin rehellisyys paremmin? Eli tuo oman jutun markkinoille sellaisena kuin se on vai onko parempi kuitenkin olla hieman mystinen? Joskus kannattaa tehdä todella selkeäksi mitä myy ja välillä leikkiä vaikeasti tavoiteltavaa.

loft show brandays2

Paneelissa keskusteliin myös hinnoittelusta ja siitä miten hinnoitella itsensä ilman, että hinnoittelu on liian matala tai kokee että itseä eli brändiä käytetään hyväksi. Soikku kertoi, että helposti tulee otettua vastaan palveluita tai tuotteita testattavaksi, jolloin saattaa myydä itseään liian ”halvalla” tai tulee helposti hyväksikäytetyksi. Etenkin nuoria videobloggaajia käytetään helposti hyväksi. Pitää siis osata hinnoitella itsensä hyvin. Neuvojen kysyminen kokeneilta on aina hyvä asia mutta itse kannattaa olla aktiivinen. On myös asioita, joita ei voi hinnoitella.

 

Mikä on asiakkaalle arvokasta ja mikä häntä kiinnostaa auttaa myös hinnoittelussa. Voidaan myös kartoittaa mikä on asiakkaan tavoite ja mitä hän haluaa tuotteelta lopulta saada. Hinta ja sen antama arvo tulisi myös perustella asiakkaalle. Eli asiakkaalle kerrotaan sekä hinnalla että perusteluilla, että palvelu on hyvä.

 

”Tehkää sellaset nettisivut, jossa te kerrotte mitä te teette ja perustele miks just te ootte se tai miks juuri teidän tuote pitäisi ostaa.” – Valtteri Lindholm.

 

Internetsivut kannattaa tehdä hyvin ja olla mukana sosiaalisessa mediassa, koska loppujen lopuksi sosiaalinen media on oiva kanava markkinoida brändiä.

 

”’Älä mee Facebookiin, se on keski-ikäisten naisten juorumedia’. Me mentiin Facebookiin ja se on tällä hetkellä meidän vahvin media” – Valtteri Lindholm.

 

Kanavan valinta riippuu paljon siitä mitä myy ja on hyvä muistaa, että kaikki muiden antamat neuvot eivät aina ole niitä parhaita. Kannattaa myös etsiä missä omat asiakkaat ovat ja mikä kanava on paras omalle yritykselle keskustelun avaamiseksi.

 

”Mieti mikä saa teidän joukot liikkeelle, onko se rehellisyys vai provosointi. Tunne itsesi, asiakkaasi ja yleisösi” – Lisa Sounio-Ahtisaari.

 

Markkinointi voi olla välillä radikaaliakin ja olisi hyvä etsiä uusia kanavia ja tutkia mitä muut tekevät ja tehdä sitten asiat omalla tyylillä. Mieti mikä on itselle se asia mihin uskot eli Pia Hautamäen sanoin: ”Tee miten sun sielu soi”. Ei myöskään kannata uskoa mitä esimerkiksi lehdissä sanotaan, vaan tietoa tulisi etsiä itse ja lähteä sen jälkeen tekemään sitä omaa juttuaan ja olla oma itsensä.

 

Omista ideoista, unelmista ja peloista kannattaa puhua eikä kaikkia vastauksia tarvitse olla heti olemassa, vaan niitä löytyy yhdessä tekemällä. Kannattaa siis miettiä mikä on itselle se unelma asia ja kulkea kohti sitä. Intohimo voikin tulla vastaan matkan varrella.

Summa summarum:

”Oma osaaminen, itsensä tunteminen on asioita, joita pitää tehdä koko elämänsä. Kun oppii epäonnistumisista, on niistä parempi oppia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa” – Moderaattori Yc Felin

 

Katso streamaus LOFT SHOWsta täältä.

 

Teksti: Jonna Pyykölä

Tags: